Συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών
Η συναισθηματική νοημοσύνη αποτελεί κάτι διαφορετικό από αυτό που είναι η κλασική νοημοσύνη (Για περισσότερες πληροφορίες ανατρέξτε στο άρθρο "Τι είναι συναισθηματική νοημοσύνη").
Η συναισθηματική νοημοσύνη καλύπτει τις εξής πέντε πτυχές της προσωπικότητας ενός παιδιού:
Ο ρόλος των γονιών στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης είναι καθοριστικός από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής του παιδιού.
Η συναισθηματική νοημοσύνη αποτελεί πολύ σημαντικό παράγοντα καθοριστικής σημασίας για να έχουν τα παιδιά μια ισορροπημένη ζωή κατά την οποία θα πιστεύουν στον εαυτό τους και θα μπορούν να δημιουργούν καλές διαπροσωπικές σχέσεις με τους άλλους. Ας τα βοηθήσουμε λοιπόν να ανακαλύψουν τις δυνατότητες που ούτε τα ίδια δεν ξέρουν ότι έχουν!
Goleman D. (2011). "Η συναισθηματική νοημοσύνη". εκδ.Πεδίο
Gottman J. (2011). "Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών". εκδ.Πεδίο
Η συναισθηματική νοημοσύνη καλύπτει τις εξής πέντε πτυχές της προσωπικότητας ενός παιδιού:
- Αυτογνωσία: Η έννοια της αυτογνωσίας περιλαμβάνει την ικανότητα του παιδιού να αναγνωρίζει, να εκφράζει τα συναισθήματά του, να αυτοαξιολογεί τις δυνατότητες και αδυναμίες του και να διαμορφώνει την αυτοεικόνα του.
- Αυτορρύθμιση: Το παιδί να είναι ικανό να διαχειριστεί τα συναισθήματά του.
- Κίνητρα συμπεριφοράς: Η επιμονή και η προσήλωση του παιδιού στους στόχους που θέτει παρά τις όποιες δυσκολίες. Επιπλέον περιλαμβάνονται: περιλαμβάνουν τα εξής στοιχεία : α) η τάση προς επίτευξη, β) η δέσμευση, γ) η πρωτοβουλία και δ) η αισιοδοξία.
- Κοινωνικές δεξιότητες: Λέμε ότι ένα παιδί έχει κατακτήσει τις κοινωνικές δεξιότητες όταν είναι ικανό να συνάψει φιλίες και να αλληλεπιδράσει αρμονικά και συνεργατικά με τα άλλα παιδιά, μπορεί να πείσει, να ηγηθεί, να διαπραγματευτεί, να λύσει προβλήματα και διαφωνίες.
- Ενσυναίσθηση: Η ενσυναίσθηση έχει να κάνει με την ικανότητα του παιδιού να κατανοεί τα συναισθήματα και τις ανάγκες των άλλων ανθρώπων.
Ο ρόλος των γονιών στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης είναι καθοριστικός από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής του παιδιού.
- Οι γονείς είναι καλό να παίζουν μαζί με τα παιδιά τους. Το παιχνίδι γονέα - παιδιού είναι πολύ σημαντικό, καθώς μέσα από αυτό οι γονείς μεταδίδουν στο παιδί βασικές αλήθειες που αφορούν το ίδιο, τους άλλους και τον κόσμο, αλλά ενισχύεται και ο δεσμός τους.
- Οι γονείς είναι σημαντικό να επιβραβεύουν τα παιδιά τους, όχι μόνο όταν τα καταφέρνουν, αλλά και όταν προσπαθούν. Επιπλέον, καλό είναι να ανοιχτοί για συζήτηση σε ό,τι κεντρίζει το ενδιαφέρον του παιδιού.
- Οι γονείς μπορεί να βοηθούν τα παιδιά τους τόσο να αναγνωρίζουν όσο και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους είτε μέσα από τη δική τους συμπεριφορά που λειτουργεί ως πρότυπο για το παιδί είτε καθοδηγώντας το πώς να το κάνει. Για παράδειγμα "Είσαι θυμωμένη και στεναχωρημένη γιατί η φίλη σου έπαιξε στο διάλειμμα με ένα άλλο παιδί". Παράλληλα όμως μπορούν να ενθαρρύνουν το παιδί να μπει στη θέση του άλλου λέγοντας: "Κι εσύ προχθές έπαιξες με μια άλλη φίλη σου. Έπρεπε και η φίλη σου να θυμώσει που προτίμησες κάποια άλλη μια φορά;".
- Όταν το παιδί είναι συναισθηματικά φορτισμένο και αδυνατεί να ελέγξει τον εαυτό του, οι γονείς μπορούν να του υποδείξουν πώς να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του με λειτουργικό τρόπο. Είναι σημαντικό οι γονείς να είναι ήρεμοι, να ακούν πώς νιώθει το παιδί, αλλά και να ξεκαθαρίζουν ποια συμπεριφορά είναι επιτρεπτή και ποια όχι.
Η συναισθηματική νοημοσύνη αποτελεί πολύ σημαντικό παράγοντα καθοριστικής σημασίας για να έχουν τα παιδιά μια ισορροπημένη ζωή κατά την οποία θα πιστεύουν στον εαυτό τους και θα μπορούν να δημιουργούν καλές διαπροσωπικές σχέσεις με τους άλλους. Ας τα βοηθήσουμε λοιπόν να ανακαλύψουν τις δυνατότητες που ούτε τα ίδια δεν ξέρουν ότι έχουν!
Goleman D. (2011). "Η συναισθηματική νοημοσύνη". εκδ.Πεδίο
Gottman J. (2011). "Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών". εκδ.Πεδίο